Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik na 8 maanden nog bewijzen dat ik producten heb geretourneerd?

Ik heb in april 8 producten gekocht bij een webshop.De gehele bestelling heb ik geretourneerd.Dit heb ik netjes op tijd gedaan en heb ook netjes mijn geld teruggestort gekregen.Tot mijn schrik heb ik in december 2020 een sms ontvangen van het incassobureau dat ik voor 7 producten en incassokosten moet betalen,omdat de webshop aangeeft maar 1 product te hebben ontvangen.Ik heb wel 1 product apart in een doos en de andere 7 producten in een andere retour gestuurd(omdat ze niet allemaal in 1 doos pasten),toevallig ook alleen dat ene product online retour aangemeld omdat ik te snel op volgende heb geklikt en dus niet alle producten heb geselecteerd(achteraf nog een bericht gestuurd naar de webshop om te vragen of dat een probleem was,dat was volgens hen geen probleem).Maar webshop heeft dus aan het incassobureau doorgegegeven dat ze maar 1 artikel retour hebben ontvangen.T&T code heb ik natuurlijk na 8 maanden niet meer.Ik heb gebeld met het incassobureau en doorgegeven dat ik niet eens wist dat ik een zaak had lopen bij hen, omdat er niet eerder contact is opgenomen met mij.Ik was eerder werkzaam voor de webshop en de webshop heeft volgens hen allerlei emails verzonden naar dat werk mailadres terwijl ik daar al een jaar niet meer in kom,omdat ik daar niet meer werk.Ook hebben ze doorgegeven meerdere brieven te hebben gestuurd die ik niet heb ontvangen.Volgens het incassobureau kan ik een bezwaar indienen en bewijzen opsturen,maar die heb ik dus niet.Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Thecis
3 jaar geleden
Het geld is terug gestort. Dan zijn ze toch akkoord gegaan met het retourneren en de afhandeling. Daarbij hebben ze toch email afhandeling gehad?
En als ze vragen hebben, maar dat naar een adres sturen waar je niet meer werkt, lijkt me dat hun probleem. Dan hadden zij hun zaken beter op orde moeten hebben. Daarbij moeten ze ook aantonen dat incassobrieven aankomen. En dat is niet zo dus sowieso kan het incassobureau helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het geld is in 4 delen teruggestort met hele rare onafgeronde bedragen, dat vond ik al raar maar heb er verder niet mij stil gestaan omdat het totaalbedrag gewoon klopte, dus of dat in delen werd teruggestort of niet maakte mij niet uit.Waarschijnlijk hebben ze wel een email van afhandeling gestuurd naar dat werk email adres maar dat weet ik niet,want dat email adres bestaat dus al bijna 1 jaar niet meer.Ik ga er ook van uit dat zij bij elke mail die zij hebben geprobeerd te sturen een automatisch bericht terug hebben gekregen met dat dat email adres niet bestaat.Ik heb nog nooit een brief niet ontvangen of er is nooit een brief per post kwijt geraakt.Het incassobureau zegt dat de webshop mij begin september een brief heeft gestuurd per post naar mijn woonadres(dat adres klopt wel)met een laatste herinnering.Ik heb daarop weer gezegd dat ik geen brief heb ontvangen,het incassobureau geeft aan dat zij alleen verplicht zijn om te sturen en verder niet verantwoordelijk zijn voor ontvangst
TurfGraver
3 jaar geleden
Zie:
https://www.startpagina.nl/v/winkelen/vraag/684986/betalen-artikelen-geretourneerd-ontvangen-webshop/
Pieterke
3 jaar geleden
Je hebt toch bewijs dat zij geld op je rekening gestort hebben? Aan de hand van de nummers die daarbij staan kunnen zij misschien e.e.a. verder onderzoeken. En het feit dat zij geld terug hebben gestort betekent toch ook dat zij de spullen terug hebben ontvangen. Ze storten geen geld terug als ze niets ontvangen hebben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Pieterke Het bewijs dat zij het geld hebben teruggestort hebben zij dus ook en geven aan dat onderzoek naar dat nummer in de omschrijving ertoe lijdt dat ze die artikelen niet hebben ontvangen.
Ik zou ook denken dat ze geen geld zouden terugstorten als ze niets ontvangen zouden hebben, maar ze zeggen dus dat ze een fout hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@AnnBoo8146 Kan ik gewoon zeggen dat ik niet betaal? Worden de incassokosten dan op een gegeven moment niet nog hoger? Ze hebben nu gelukkig het juiste e-mail adres, dus alle correspondentie vanaf nu zal idd vastgelegd worden. Het enige wat ik tot nu toe van het incassobureau heb ontvangen is een sms bericht (met dat de kosten zijn verhoogd) waarvan ik zelfs dacht dat het om een scam berichtje ging omdat ik niets van deze zaak af wist, maar toch voor de zekerheid even gebeld heb. Dat zou toch een veel latere stap moeten zijn?
Rechtsbijstandverzekering heb ik helaas niet. Biedt de Consumentenbond gratis hulp/advies?
De webshop kan denk ik ook moeilijk iets bewijzen dat ze iets niet hebben ontvangen. Normaal gesproken zou ik moeten bewijzen dat ik ze heb geretourneerd, maar na 8 maanden is dat heel lastig..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Daarbij is het hun woord tegen het jouwe. Jij zegt het verstuurd te hebben. Zij zeggen het niet ontvangen te hebben. Juridisch lastig. Daar zou een incassobureau rekening mee moeten houden. Tuurlijk proberen ze het wel, maar ze leggen de bewijslast nu bij jou.

Heb je geen verzendbewijs, afschrift o.i.d.?
Hebben zij een label opgestuurd? Dan is er een T&T waarschijnlijk omdat dit digitaal ging. Heb je het zelf verzonden, dan is het betaald en is er toen gepind?
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Track&Trace code had ik gekregen, maar heb dat niet meer bewaard nadat ik mijn geld teruggestort heb gekregen. De label die zij hebben opgestuurd heb ik niet gebruikt omdat ik geen printer heb. Ik heb gebeld om te vragen of ik het retouradres handmatig kon schrijven en dat was volgens hen geen probleem, dus dat heb ik toen gedaan. Ik heb het zelf verzonden, ging om een antwoordnummer dus ik heb er niet voor hoeven te betalen.
Wat je nu meteen moet doen is bij het incassobureau aangeven, dat je het niet eens bent met de invordering en dat je niet betaalt. Doe dit met een aangetekende brief, zodat je bewijs hebt dat je deze hebt verzonden en dat deze ook is ontvangen. Op de site van het Juridisch Loket staat een voorbeeld brief, die je hiervoor kunt gebruiken.
En vraag daarbij om bewijs, dat jij de goederen niet hebt teruggezonden. Jij hoeft niet te bewijzen dat jij de goederen hebt teruggestuurd, het incassobureau zal met de bewijzen moeten komen.
Leg vanaf nu een dossier aan van alle brieven, e-mails en andere correspondentie die je van het incassobureau ontvangt.
Dit is best een lastig onderwerp. En als je niet zeker bent over wat je verder het beste kunt doen, dan biedt de Consumentenbond advies en/of hulp. En heb je een rechtsbijstandsverzekering afgesloten, dan kan je ook rechtsbijstand vragen, zonder dat dit veel kosten met zich mee zal brengen.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding