Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je grote bedrijven op tijd laten betalen voor de producten die je hebt geleverd zonder dat je de deurwaarde op hun afstuurt?

Als zelfstandig ondernemer van een groente speciaal zaak hebben wij helaas een aantal bedrijven die niet binnen de bepaalde termijnen betalen. Er zit ook een groot bedrijf bij. Naam wil ik hier niet van noemen.. Dit bedrijf is een hele goede klant van ons. het is een goed bedrijf. alleen ze lopen nu al 102 dagen achter met het betalen.. van de producten die wij geleverd hebben. Ze plaatsen steeds orders en orders.. we willen ze niet kwijt als klant het is zo,s beetje 20duizend euro.. das teveel want als het zo lang door gaat hebben wij ons financieel limiet bereikt. en das geen goed teken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
478

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

U bent als ondernemer eigenlijk al te ver gegaan door de betalingstermijn al zover uit te stellen.Deze afnemers gewoon niet leveren zodra ze een order plaatsen tot dat het verschuldigde bedrag betaald is.Ikzelf heb dit ook meegemaakt bij mijn ex werkgever waar ik spullen bij sikkens moest halen.De desbetreffende verkoper zag in het computersysteem dat er ook een bedrag van zo'n €20,000,= open stond.En via het hoofdkantoor was de verkoper opgedragen niets meer te leveren tot de schuld voldaan was,dus ik kon met lege handen terug.Het mogen allemaal goede afnemers zijn maar u treed hier in dit geval zelf op als leverancier.Ook u hebt uw onkosten en moet uw leveranciers betalen van de spullen die u hen geleverd heeft.En wat gebeurd er straks als zij failliet verklaard worden?Dan mag u straks achter in de rij gaan staan en maar hopen dat er nog iets uit te halen is.Want ze slepen u mee in door hun betalingsachterstanden.Ik zou in dit geval een aanmaning sturen en niets meer leveren aan de desbetreffende bedrijven en er inderdaad een deurwaarder achterheen zetten.En voortaan een kredietlimiet van 30 dagen aanhouden.Dat kan u gerust doen,daar dit door alle (de meeste) grossiers ook van toegepasing is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik doe tegenwoordig dat producten vooruit betaald moeten worden, anders lever ik niet.

De arbeidskosten stuur ik apart later, maar ik ga geen risico's meer lopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan afspreken dat je een vast bedrag per termijn betaald. Als ze zelfs niet hun eigen afgesproken bedrag gaan betalen, dan houdt het op.

Want als je je afspraken niet nakomt keer op keer, dan ben je eigenlijk al failliet als bedrijf.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dus in jouw geval bespreek je de situatie en dat je nu op z'n minst geld wilt zien, maar wel coulant wilt zijn als ze het zwaar hebben. Maar de enige manier om de situatie houdbaar te houden, is dat ze zeg maar per maand 5000 betalen. En je spreekt dus op papier af dat ze elke maand voor x datum die 5000 gestort hebben, anders heeft het geen zin meer om zaken te doen.

Dan houd je jezelf voor de gek als ze zelfs hun eigen afspraak die ze met jou maken niet kunnen doen.

Ze kunnen trouwens o goed als nergens anders hun spullen meer halen omdat op het moment niemand bij een nieuwe klant zulke bedragen gaat lopen voorschieten.

En doet een ander dat wel dan helpen ze zichzelf om zeep, aangezien jou niet eens kunnen betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al veranderd de prijs, je maakt altijd een offerte op en zegt dat deze offerte een week geldig is ivm de snel varierende prijzen. Het is in ieder geval een indicatie van de prijs waarop je kan leveren. Is het een te kleine marge, kan je de prijs de volgende keer aanpassen om dat te compenseren, ga zo door. Maar alles beter dan in een keer 20k door je eigen neus heen boren.
Uit eigen ervaring.........

Ga eens een gesprek aan met de persoon die verantwoordelijk is voor de betalingen en leg het gewoon uit.
Dat je ze graag als klant wilt behouden maar dat jou op deze manier de kop gaat kosten.
Meestal zijn ze wel voor rede vatbaar en oplossing bereid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er vanuit gaande, dat jouw klant zijn waren ook weer doorverkoopt, vraag hem dan eens hoe lang die klanten bij hém open staan???????????
Na 30 dagen 10% er boven op......
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ga inderdaad met ze praten en spreek met de klant (of intern) een kredietlimiet af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zzper hebben wij hetzelfde probleem vaak aan de hand gehad, vaak ondernemen de meeste zelfstandig niet , uit angst voor het verliezen van een klant.
Je hebt dus een dilema of gaan sommeren tot betalen, of niets doen en naar hopen dat ze uiteindelijk gaan betalen of niet.
Zelf hebben wij een deurwaarder in handen genomen, helaas werden we daar toe gedwongen in een uiterste poging om ons geld te krijgen waar wij hard voor hadden gewerkt.
Eerst heb ik zelf 2 maal een herinnering gestuurd (aangetekend) en vele malen gebeld zonder reseltaat maar vele mooie beloftes.
De deurwaarder heeft ook 2 maal gesommeerd tot betalen, maar het is uiteindelijk tot een rechtzaak gekomen en dat hebben we gewonnen. nu komt er volgende week nog een zitting waarin de rechter beslist of de tegenpartij ook alle kosten en de rente moet betalen of gedeeltelijk.
Ik had de deurwaarde een voorschot betaald voor de proceskosten en andere kosten, deze kosten worden ook teruggehaald maar als de rechter het kwijt scheld moet ik voor de kosten op draaien, dit weten de afnemers en ze gokken er vaak op dat degenen die zij moeten betalen door de hoge kosten geen rechtzaak beginnen tegen hun. En daarbij ben je maanden bezig eer je eindelijk als je geluk hebt je geld een krijgt.
Eigenlijk is het belachelijk dat je als hardwerkende zelfstandige zo slecht beschermd bent tegen dit soort oplichters praktijken, het heeft ons door de jaren heen al vele duizende euros gekost.

Ik wens je sterkte met het innen van jouw geld.

groetjes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding